Menyelongkar Sejarah Perak Tengah (part 1)

Fuhhh...!!
mmg best la trip kali ni..
kali ini trip kami ke kawasan kampung di
 Daerah Perak Tengah... atau lebih spesifik di Lambor Kanan dan Bota.
Misi kami kali ini adalah mengungkap kisah2 sejarah yg terdapat di situ.
sebelum memulakan misi, kami di bahagikan kepada beberapa kumpulan tau...dan setiap kumpulan mendapat tugasan yg berlainan bg mengumpul maklumat yg berbeza-beza.

Dengar cite, tempat nie dulu pernah menjadi tempat persinggahan Y.M. Sultan Muzhapar Shah. dan disini jgk lah terbina satu bandar atau pun satu kota yg mashur pada zaman2 dulu..
For ur information, group aku di beri task untuk mencari makam2 diraja yang lama dan jga tinggalan istana di area2 lambor kanan tue.. Pergh!! agak terkesima jgk la aku mse dgar "task" tue coz aku x brp thu sngat area2 tue..(first time) tambahan lg nk cari makam dan istana..
so, ape yg kitorang buat ialah singgah di satu warung yg agak simple di tepi jalan dengan belatar belakangkan bendang..(sawah padi).
sambil2 minum membasahkan tekak..salah sorang dri kami mula menyoal pelanggan yg ada di warung tersebut..Menurut pelanggan tersebut, di Kampung Paloh terdapat satu makam lama.
Tanpa melengahkan masa, kami semua pun terus bergegas ke kampung tersebut yg tidak jauh dr warung yg kami singgah. Setiba nya kami di sana, kami menjumpai 3 makam yang dipercayai makam kerabat di raja acheh dan 1 makam yang tidak dapat dikenal pasti. Menurut sumber org kg tersebut, makam yg tdk dikenali yg berasingan dr 3 makam yg lain itu, berkemungkinan disebabkan pangkat yang berbeza..(kenyataan yg kurang pasti). selain itu, terdapat juga 2 makam@kubur yg hanya ditandakan dengan mengunakan batu sungai berhapiran dgn 3 makam diraja..dipercayai makam tersebut merupakan makam org yg rapat dengan kerabat tersebut.

(Bersambung)

0 comments:

Post a Comment

Ruang ini untuk anda..=)